Przelew na złe konto – jak rozwiązać problem?

Pomyłki zdarzają się każdemu, a przelew na złe konto to częsty błąd. Co wtedy robić? Bez obaw – często możesz anulować transfer gotówki i odzyskać swoje pieniądze. Jeśli jest to niemożliwe, istnieje innym sposób na rozwiązanie problemu. Należy złożyć reklamację w banku, która według prawa musi skończyć się zwrotem pieniędzy. W najtrudniejszych sytuacjach pozostaje droga sądowa.

Jak cofnąć przelew wysłany na złe konto?

Wykonanie przelewu na złe konto to obok kłopotów z wypłatą pieniędzy z bankomatu, jeden ze stosunkowo częstych problemów posiadaczy kont bankowych. Może się zdarzyć, że z roztargnienia wpisaliśmy niepoprawne dane, ale szybko wykryliśmy naszą pomyłkę. Wtedy właśnie możemy anulować taki przelew na złe konto – pod warunkiem, że bank umożliwia to działanie i jeszcze go nie wysłał (a decydują o tym godziny sesji wychodzących, które różnią się w zależności od konkretnej instytucji).

Aby to zrobić, należy udać się do placówki banku, zadzwonić do biura obsługi klienta lub skorzystać z bankowości online (to najszybszy sposób). Czasem za anulowanie przelewu na złe konto trzeba będzie zapłacić – taki koszt mieści się w przedziale od kilkudziesięciu do ponad 100 zł.

Odzyskanie pieniędzy przy przelewie na złe konto

Jeśli popełniliśmy błąd przy wpisywaniu numeru konta (ma on kluczowe znaczenie), a przelew został już zaksięgowany, jego anulowanie staje się niemożliwe. Nie pozostajemy jednak bez wyjścia – możemy podjąć inne działania. Jak odzyskać pieniądze? Wystarczy złożyć reklamację w banku, w którym posiadamy rachunek. Trzeba przy tym pamiętać, że instytucja finansowa nie ma obowiązku jej przyjęcia.

Gdy jednak reklamacja zostanie zaakceptowana, bank przesyła do właściciela błędnego rachunku wezwanie do zwrotu w terminie 30 dni otrzymanej kwoty na tzw. konto bezpieczne dla danych odbiorcy (zapewniające jego anonimowość). Jeśli pieniądze tam trafią, zostaną przelane z niego na nasz rachunek w ciągu 1 dnia. Kiedy minie czas wyznaczony na zwrot pieniędzy, a ich nie odzyskamy, możemy skierować sprawę do sądu. Bank wtedy też udostępni nam dane osoby, do której trafił niefortunny przelew.

Przelew wysłany na złe konto – najczęstsze pomyłki

W przypadku przelewu wysłanego na złe konto można spotkać się z trzema głównymi rodzajami błędów, które są popełniane najczęściej:

  • błędny transfer środków między rachunkami należącymi do jednej osoby – np. z konta osobistego na konto oszczędnościowe zamiast walutowe. Niestety nie można anulować tych przelewów, ponieważ są one księgowane od razu (jak każdy transfer wewnętrzny). W takiej sytuacji jedyne wyjście to złożenie reklamacji,
  • przelew na konto, które nie jest aktywne lub nie istnieje – wtedy bank automatycznie wykrywa błąd i zazwyczaj kwota transferu zwracana jest do nadawcy w ciągu kilku dni,
  • transfer środków na niewłaściwy rachunek – wystarczy zgłosić swój błąd do banku maksymalnie w ciągu 3 dni (reklamacja).

W każdej z trzech powyższych sytuacji naprawienie pomyłki zajmuje trochę czasu. Należy więc uzbroić się w cierpliwość.

Przelew na złe konto – jak temu zapobiec?

Pomimo możliwości podjęcia konkretnych działań w razie przelewu na złe konto, najlepiej jest jednak takich sytuacji unikać. Podstawową zasadą pozwalającą na zmniejszenie ryzyka błędnego wysłania pieniędzy jest dokładne sprawdzenie wpisywanych przez nas danych. W tym przypadku kluczową informacją jest nr rachunku odbiorcy – warto go sprawdzić nawet kilka razy, ponieważ to on decyduje, gdzie trafią przelewane środki.

Jeśli przesyłamy określoną kwotę na ten sam rachunek wielokrotnie, w celu uniknięcia niedogodności możemy także ustanowić odbiorcę zdefiniowanego. Jest to swego rodzaju szablon z zapisanymi danymi dotyczącymi odbiorcy: numerem konta, jego nazwą, kwotą transferu, adresem czy opcjonalnym tytułem przelewu. Gdy płacimy za coś cyklicznie, warto aktywować zlecenie stałe lub polecenie zapłaty. Nie tylko wykluczymy wtedy możliwość popełnienia błędu, ale także zaoszczędzimy czas na żmudne wpisywanie informacji niezbędnych do wysłania gotówki.

Choć wykonanie przelewu na złe konto nie oznacza utraty wysłanych pieniędzy, popełnienie błędu często wiąże się z dodatkowymi problemami. W przypadku pożyczek na raty czy w ogóle zobowiązań finansowych, terminowa spłata jest niezwykle ważna.

Za opóźnienia w uregulowaniu należności mogą zostać naliczane dodatkowe opłaty, a jeśli chodzi o promocyjne darmowe zobowiązania, to nawet jednodniowe przekroczenie okresu kredytowania oznacza konieczność spłacenia standardowych kosztów takiego produktu finansowego. W takich sytuacjach konsekwencje niespłaconych pożyczek mogą więc być dotkliwe. Pamiętajmy o prawidłowym i dokładnym wpisywaniu danych odbiorcy, a prawdopodobieństwo przelewu na złe konto będzie niewielkie.